STOCKHOLM-BEST THINGS TO DO IN STOCKHOLM AND MORE TIPS

Αν με ρωτήσετε ποια πρωτεύουσα της Ευρώπης μ΄ αρέσει περισσότερο θα σας απαντούσα χωρίς να το πολύ σκεφτώ "Η Στοκχόλμη". Και δεν είναι ότι γύρισα πρόσφατα από το ταξίδι μου εκεί, είναι ότι με εντυπωσίασε η πόλη αλλά και οι κάτοικοι με την πρώτη ματιά. λίγες λέξεις θα την χαρακτήριζα μια πόλη οργανωμένη, χαλαρή, όμορφη, πολύχρωμη, ιστορική, ρομαντική, φιλική,παράξενη....ok αυτά...

Αυτό το ταξίδι σχεδιάστηκε, μάλλον λάθος λέξη χρησιμοποίησα γιατί δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός, αποφασίστηκε, να γίνει έτσι στο ξαφνικά επειδή η παρέα βρήκε φτηνά εισιτήρια για Στοκχόλμη με αυτήν την φτηνή εταιρία που αν δεν προσέξεις βασικά πράγματα, σου βγαίνει τελικά ακριβό !!

Κλείσαμε λοιπόν εισιτήρια το καλοκαίρι, ενώ βρισκόμασταν στην παραλία με τα πόδια κυριολεκτικά μέσα στην θάλασσα, γιατί μας εντυπωσίασε η τιμή του εισιτηρίου 48 ευρώ!!! φυσικά δεν προσέξαμε - εδώ θα πω ότι ο ενθουσιασμός είναι κακός σύμβουλος- ότι το αεροδρόμιο άφιξης και αναχώρησης, Skavsta airport, βρισκόταν μόνο!! 100 χλμ μακριά από την Στοκχόλμη !!!!!και ότι οι ώρες που κλείσαμε ήταν ότι χειρότερο για τις μεταφορές μας και μάλιστα τέλη Νοέμβρη που σ΄ αυτή την βόρεια χώρα νυχτώνει από το μεσημέρι και στην καλύτερη περίπτωση θα έχει μόνο χαμηλές θερμοκρασίες και όχι και χιόνια και παγωνιά.

Έτσι λοιπόν χαρήκαμε για τα φτηνά εισιτήρια και αφήσαμε στην άκρη το κομμάτι μεταφορά στην πόλη και ψάξαμε μόνο για ξενοδοχείο, έπρεπε να κλείσουμε ξενοδοχείο σε καλή τιμή γιατί από μια πρόχειρη ματιά που ρίξαμε και από ότι γνωρίζαμε, είναι μια ακριβή χώρα. Κάθε μέρα που περνούσε βλέπαμε τις τιμές των ξενοδοχείων να ανεβαίνουν !!! Όμως το καλοκαίρι ήταν εδώ, άλλωστε μέχρι τον Νοέμβρη, υπήρχε χρόνος....

Τα περιθώρια στένευαν μέρα με την ημέρα και αφού άλλος έφευγε για Νεπάλ άλλος για Ελβετία, άλλος για Κύπρο, τελικά με την διαδικασία του επείγοντος καταφέραμε να κλείσουμε σ ένα
hostel, 2κλινα δωμάτια με μπάνιο, στα 137 ευρώ το άτομο για 4 βράδια και μάλιστα το πανηγυρίσαμε κιόλας. Μεγάλη επιτυχία σκεφτόμουν και γελούσα !!!!

Την επόμενη ημέρα, θυμηθήκαμε ότι διαβάσαμε ότι το πλάτος του κάθε κρεβατιού ήταν μόνο 60 εκατοστά, ευτυχώς το μήκος ήταν κανονικό και επιπλέον είχαμε την τύχη τα δωμάτιά μας να έχουν παράθυρα γιατί αν ψάξετε και εσείς θα δείτε ότι υπάρχουν ξενοδοχεία και hostels χωρίς παράθυρα στην Στοκχόλμη, ο λόγος? όταν κατασκευάστηκαν τα κτίρια στην παλιά πόλη κυρίως, γύρω στο 1800, τα τζάμια ήταν πανάκριβα. Έτσι κατασκεύαζαν 2-3 παράθυρα και τα υπόλοιπα τα έκλειναν και τα ζωγράφισαν εξωτερικά, ώστε να μοιάζουν με παράθυρα και να μην χαλάει η όψη του κτηρίου!

Το θέμα μας απασχόλησε βέβαια γιατί υπάρχουν και ψηλοί και εύσωμοι στην παρέα αλλά το πήραμε απόφαση, αυτό θα ήταν το κρεββάτι μας σ αυτό το ταξίδι....Το hostel όμως, ήταν κεντρικότατο και αυτό ήταν μια επιτυχία και φυσικά σας το προτείνω γιατί και τα κρεβάτια μας χώρεσαν και απολαύσαμε τον ύπνο μας, έτσι ψόφιοι που γυρίζαμε κάθε βράδυ.

Την μεταφορά όπως σας είπα και πριν, την ξεχάσαμε ή δεν θέλαμε να την ακουμπήσουμε αφού υπήρχε η λύση του τοπικού λεωφορείου, αν προλαβαίναμε βέβαια λόγω του ότι φτάναμε αργά το βράδυ (30 ευρώ το άτομο πήγαινε έλα στον/από κεντρικό σταθμό ) ή θα παίρναμε ένα ταξί πληρώνοντας κάτι παραπάνω (73 ευρώ το άτομο πήγαινε έλα στο ξενοδοχείο). Προσωπικά ετοίμαζα το ταξίδι μου στο Νεπάλ το οποίο θα προηγούνταν από αυτό κατά 15 ημέρες και έτσι είπα στην παρέα ότι δεν υπάρχει χρόνος να ασχοληθώ με την Στοκχόλμη. Τα άφησα όλα επάνω τους (πρώτη και τελευταία φορά, υπόσχομαι ότι δεν θα το ξανακάνω).
Για την μεταφορά skavsta airport - stockholm με λεωφορείο δείτε εδώ  https://www.flygbussarna.se/en/skavsta

Φτάνοντας οι τελευταίες ημέρες για το ταξίδι διαπίστωσα ότι κανένας δεν είχε χρόνο να ασχοληθεί, ο καθένας μας για τους δικούς του λόγους και αφού ευτυχώς κλείστηκε ένα ταξί  μόλις μια μέρα πριν την άφιξη μας,
για να μας περιμένει στο αεροδρόμιο -ευτυχώς τελευταία ώρα βρήκαμε - φτάσαμε μετά από μια καλή πτήση 2,30 ωρών (Θεσσαλονίκη-stockholm) χωρίς καθυστέρηση. Και μόνο σε 1,30 ώρα από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο, χωρίς να κρυώσουμε (θερμοκρασία 1 βαθμός πάνω από το μηδέν) και με άνεση. Οι αποσκευές μας, ήταν μια μικρή βαλίτσα των 10 κιλών για τον καθένα μας. Πληρώσαμε κάτι παραπάνω στο ταξί, άλλα όλα οκ.

Η διαδρομή μας από το αεροδρόμιο μέχρι πριν μπούμε στην πόλη δεν είχε κάποιο ενδιαφέρον γιατί ήταν νύχτα, άρα δεν βλέπαμε κάτι, όμως όλα άλλαξαν με την είσοδο μας στην Στοκχόλμη, φωτισμένα βιομηχανικά κτίρια και μεγάλα malls στα προάστια, λίγο οι γέφυρες και η λιμνοθάλασσα περνώντας και φτάνοντας προς στο κέντρο όλα άλλαξαν . Κάτι όμορφο έχει αυτή η πόλη σκέφτηκα καθώς περνούσαμε την μια γέφυρα μετά την άλλη και καθώς χανόμασταν κάτω από αυτές και ξανά βγαίναμε σε μεγάλους δρόμους με τα ενδιαφέροντα κτίρια. Γρήγορα όμως βρεθήκαμε στο hostel Birka , μια παλιά μπυραρία που ανακαινίστηκε και αφού πήραμε τις κάρτες των δωματίων μας πέσαμε για ύπνο στα κρεβατάκια μας. Η ώρα ήταν ήδη 1 και  έπρεπε να ξυπνήσουμε νωρίς το πρωί.

Το πρωί που ξυπνήσαμε καταλάβαμε τι σημαίνει να ζεις σε μια βόρεια χώρα της Ευρώπης. Η ώρα ήταν ήδη 9,30 όταν ξεκινήσαμε από το ξενοδοχείο, το κρύο ήταν υπερβολικό για εμάς, αφού τις προηγούμενες μέρες, αν και Νοέμβρης κυκλοφορούσαμε στην Ελλάδα χωρίς μπουφάν, η μέρα δεν είχε πάρει την θέση της νύχτας κανονικά, τα φώτα ήταν ακόμη αναμμένα στους δρόμους, ήλιος δεν υπήρχε στον ουρανό και μάλλον δεν θα μας έκανε την τιμή να βγει και έπρεπε εκτός από το χονδρό μπουφάν να βάλουμε σκουφιά, κασκόλ και γάντια. Η πόλη είχε αρχίσει να ξυπνάει και ο κόσμος να περπατάει χαλαρά στους δρόμους για να πάει στις δουλειές του. Εκείνη την ώρα άρχισαν να ανοίγουν και τα πρώτα καφέ της γειτονιάς όπου καθίσαμε για ένα πρωινό καφέ, γιατί έπρεπε επιτέλους να κάνουμε και το πρόγραμμά μας.

Όλοι ρίξαμε μια ιδέα τι θα δούμε και τι θα κάνουμε κατά την διάρκεια των 3 ημερών που θα μέναμε πραγματικά στην Στοκχόλμη, ήδη η πρώτη έφυγε στο ταξίδι και η 5η θα πήγαινε στην επιστροφή. Σύντομα κατάλαβα ότι όλοι ήμασταν αδιάβαστοι ......ας είναι καλά τα κινητά, τα wi fi και τα gps αν και προσωπικά αν δεν ρωτήσω τους ντόπιους δεν είμαι σίγουρη για τίποτα και μα το θεό όσες φορές ρωτάω πάντα πετυχαίνω το κάτι παραπάνω σε πληροφορίες και ενδιαφέροντα μέρη εκτός τουριστικών οδηγών .....

Τι θα κάνει λοιπόν κάποιος σε 36 ώρες στην Στοκχόλμη?

Ακόμη και χωρίς πρόγραμμα σας λέω ότι μπορεί να κάνει πολλά, μπορεί να την γνωρίσει, να την ζήσει, να την μυρίσει, να δοκιμάσει γεύσεις και τοπικά προϊόντα και να φύγει ενθουσιασμένος, όπως έφυγα και εγώ. Φυσικά για να τα πετύχει όλα αυτά πρέπει να έχει καλή διάθεση και όρεξη να την περπατήσει, να περιηγηθεί σ αυτήν με λεωφορεία, τραμ, μετρό, να πιάσει τα vibes της πόλης και φυσικά να μπλεχτεί με τους ντόπιους, να μιλήσει μαζί τους, να πάρει πληροφορίες, να μάθει τον τρόπο ζωής τους.

Η Στοκχόλμη λοιπόν είναι η πρωτεύουσα της Σουηδίας με 700.000 κατοίκους, αποτελείται από 14 νησιά και 57 γέφυρες που βρίσκονται στην λίμνη Mälaren, στο αρχιπέλαγος της Στοκχόλμης και στη Βαλτική Θάλασσα. Για να την γνωρίσουμε καλύτερα αποφασίσαμε την πρώτη ημέρα να την περπατήσουμε, να περάσουμε πάνω και κάτω από τις γέφυρες, από πεζόδρομους και δρόμους ευρείας κυκλοφορίας, να ανέβουμε και να κατέβουμε σκάλες και να χαθούμε σ αυτήν.....

Την δεύτερη μέρα να περπατήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε και λίγο τα μέσα μεταφοράς της και την Τρίτη ημέρα να χρησιμοποιήσουμε όλα τα μέσα μεταφοράς της, λεωφορεία, τραμ, μετρό, πλοιάρια ακόμη και τα πατίνια!!!! καλά πατίνι δεν πήραμε μην τα παραλέω, μόνο αναμνηστική φωτογραφία βγάλαμε.

Η Στοκχόλμη είναι bike friendly city, έτσι μπορείτε να νοικιάσετε ένα ποδήλατο αγοράζοντας μια κάρτα "Stockholm City Bikes" και να την ανακαλύψετε από άκρη σε άκρη χάρη στους ποδηλατοδρόμους που διαθέτει.

Όπως κάθε ταξιδευτής έτσι και εμείς ξεκινήσαμε για να φτάσουμε στην Παλιά πόλη-Gamla Stan, η οποία απείχε με τα πόδια από το ξενοδοχείο μας περίπου 15 λεπτά χαλαρού περπατήματος αλλά αφού σταματούσαμε συνέχεια για φωτογραφίες, να χαζέψουμε στις βιτρίνες άλλα και και για να ανακαλύψουμε όλο και κάτι στον δρόμο μας και λίγο πιο πέρα, κάναμε πολύ περισσότερο. Ανακαλύψαμε λοιπόν ότι εκτός από τους μεγάλους δρόμους, το υπέροχο πεζοδρομημένο κέντρο, το οποίο ήταν πεντακάθαρο, τις υπέροχες βιτρίνες καταστημάτων, όπου και να κοιτούσαμε τριγύρω μας είχαμε θέα προς το νερό. Εντυπωσιάστηκα γιατί πρώτη φορά βρέθηκα σε μια πόλη κτισμένη μέσα σε μια λιμνοθάλασσα. Μου φάνηκε παράξενη!! Δίκαια την αναφέρουν και ως Βενετία του Βορρά. Εντάξει έχω επισκεφτεί και την Βενετία αλλά εδώ είναι διαφορετικά!

Αφήνοντας τους εμπορικούς δρόμους της πόλης, φτάσαμε στο Κοινοβούλιο, τ
ο κτίριο του Ράιχσταγκ και την  Galma Stan, πρώτη στάση μας στο επιβλητικό Stockholm Royal Palace- Kungliga Slottel.

Επιβλητικό κτήριο από όποια μεριά και να το δεις, το βασιλικό παλάτι είναι το ανάκτορο όπου ακόμη και σήμερα κατοικεί ο βασιλιάς της Σουηδίας. Χτίστηκε το 1700 σε αντικατάσταση του παλιού ανακτόρου που κάηκε το 1697. Είναι λοιπόν η επίσημη κατοικία της βασιλικής οικογένειας άλλα εδώ στεγάζονται και πολλές κυβερνητικές υπηρεσίες. Τμήμα του, είναι επισκέψιμο για το κοινό, με εισιτήριο. Ελεύθερη είσοδο έχετε αν είσαστε κάτοχος της Stockholm Pass. Τα πιο σημαντικά σημεία για να επισκεφτείτε είναι ο ασημένιος θρόνος της Βασίλισσας στην αίθουσα του Κράτους και τα διαμερίσματα των βασιλικών Ταγμάτων και Ιπποτών.

Μεγάλες αίθουσες με πολλούς πίνακες στους τοίχους βασιλιάδων και προσωπικοτήτων της Σουηδίας, έπιπλα του 18ου και 19ου αιώνα και διακοσμητικά, μπαρόκ και ροκοκό ρυθμός παντού.

Μην παραλείψετε να βρεθείτε στην είσοδο του παλατιού την ώρα που γίνεται η αλλαγή φρουράς, γύρω στις 12 το μεσημέρι. Επίσης στην πλευρά του παλατιού, που βλέπει προς την θάλασσα, θα δείτε τις βρύσες που όταν τρέχουν νερό σημαίνει ότι ο βασιλιάς είναι στο παλάτι, ενώ όταν δεν τρέχει το νερό, απουσιάζει. Πληροφορία από κάτοικο της πόλης που πιάσαμε κουβεντούλα. Δεν ξέρω αν συμβαίνει και σήμερα αυτό, γιατί ξέχασα να το ρωτήσω!! Πάντως την ημέρα που το επισκεφτήκαμε δεν έτρεχαν νερά.
Περισσότερες πληροφορίες για το παλάτι θα βρείτε εδώ https://www.kungligaslotten.se/

Δίπλα στο παλάτι μπορείτε να επισκεφτείτε με εισιτήριο SΕΚ 60 ή δωρεάν με την κάρτα, τον καθεδρικό ναό της Στοκχόλμης, STORKYRKAN CATHEDRAL χρονολογείται από το 1300. και εδώ γίνονταν οι στέψεις των βασιλιάδων της χώρας.

Στην Galma Stan θα βρείτε την κεντρική πλατεία  Stortorget, με τα πιο παλιά χρωματιστά  κτίρια και πολλά δρομάκια να ξεκινούν από εδώ.

Γνωρίζετε ότι στην Στοκχόλμη θα βρείτε τα πιο παλιά κτίρια της Ευρώπης? Ο λόγος είναι ότι δεν βομβαρδίστηκε αφού δεν έλαβε μέρος στους τελευταίους πολέμους!
Περιηγηθείτε στους πλακόστρωτους δρόμους με τα  πολύχρωμα κτήρια να υψώνονται δεξιά και αριστερά σας, δείτε εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία και καφέ, καταστήματα με κάθε λογής προϊόντα και μπείτε στα πιο στενά και γραφικά σοκάκια της, μπορείτε να τριγυρίζετε με τις ώρες εδώ και να θαυμάζετε τις ομορφιές. Σηκώστε τα μάτια σας, ψηλά για να δείτε την αρχιτεκτονική των κτηρίων, χαζέψτε διακριτικά το εσωτερικό των σπιτιών, πίσω από τα παράθυρα και τις βιτρίνες των καταστημάτων αλλά και τα κελάρια. Εμείς βρεθήκαμε εδώ ένα μήνα πριν από τα Χριστούγεννα, έτσι είδαμε να στήνεται η Χριστουγεννιάτικη αγορά της πόλης όπου μπορείτε να φάτε και να πιείτε άλλα να κάνετε και τις αγορές σας με παραδοσιακά εδέσματα και χειροτεχνίες.

Στην πλατεία θα δείτε το παλιό χρηματιστήριο όπου σήμερα στεγάζεται το Nobel Prize Museum αλλά και το πηγάδι. Και τα δυο  σχεδιάστηκαν από τον  αρχιτέκτονα Erik Palmstedt .
Στο Νο 3 θα δείτε το Grillska huset (" The Grill House "). Η οικογένεια Grill είναι γνωστή για τη συμβολή τους στη σουηδική βιομηχανία σιδήρου και για τις εξαγωγές σιδήρου και χαλκού κατά τον 18ο αιώνα.
Στα νο 14-22 εντυπωσιακά και πολύ φωτογραφημένα, τα πολύχρωμα κτίρια, το καθένα με την δική του ιστορία που αξίζουν να αφιερώσετε λίγο από τον χρόνο σας για να τα θαυμάσετε τόσο για την αρχιτεκτονική τους όσο και για τα ιδιαίτερα στοιχεία που τα περιβάλλουν, γλυπτά, ζωγραφιές αλλά και την ιστορία τους.

Μην παραλείψετε να περάσετε από το πιο στενό δρομάκι της παλιάς πόλης  με πλάτος μόλις 90 εκατοστά, στην οδό Marten Trotzigs Grand. Απλώστε τα χέρια σας από τοίχο σε τοίχο και βγάλτε μια αναμνηστική φωτογραφία.

Nobel Prize Museum

Στην κεντρική πλατεία της Galma Stan και στο κτίριο Borsen, το παλιό χρηματιστήριο, βρίσκεται το Nobel Prize Museum. Το μουσείο άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό το 2001, χρονιά που συμπληρώθηκαν τα 100 χρόνια από την 1 απονομή των βραβείων Νόμπελ, το 1901. Τα βραβεία καθιερώθηκαν από τον Σουηδό εφευρέτη και βιομήχανο Alfred Nobel, ο οποίος ανακάλυψε και παρασκεύασε την δυναμίτιδα αρχικά για καλό σκοπό.
Στο μουσείο μπορείτε να δείτε εκθέματα, φωτογραφίες και ταινίες από τις μεγάλες ανακαλύψεις και τους δημιουργούς τους, που συνέβαλαν στην ανάπτυξη προς όφελος της ανθρωπότητας και τιμήθηκαν με βραβεία Nobel.
Από το 1901 και κάθε χρόνο λοιπόν απονέμονται βραβεία στους τομείς της λογοτεχνίας, της οικονομίας, της χημείας, της ιατρικής και της ειρήνης σε ειδική τελετή που γίνεται στις 10 Δεκεμβρίου, ημερομηνία θανάτου του Alfred Nobel.  Τα βραβεία απονέμονται στην Στοκχόλμη από τον βασιλιά της Σουηδίας, στην μεγάλη αίθουσα του Δημαρχείου της πόλης εκτός από το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης που παρουσιάζεται στο Όσλο.

Η Ελλάδα έχει πάρει 3 βραβεία μέχρι σήμερα, 2 βραβεία λογοτεχνίας, ο Γιώργος Σεφέρης το 1963 και το 1979 ο Οδυσσέας Ελύτης και ένα βραβείο οικονομίας, το 2010 από τον Χριστόφορο Πισσαρίδη.
Το εισιτήριο κοστίζει 120 Sek, αλλά με την κάρτα Stockholm Pass μπορείτε να μπείτε ελεύθερα.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ https://nobelprizemuseum.se/en/

Η Στοκχόλμη είναι μια πόλη κτισμένη ανάμεσα σε γέφυρες γιαυτό περπατήστε και περάστε όσες περισσότερες μπορείτε για να εξερευνήσετε τις περιοχές. Αφήνοντας την Galma stan περπατήσαμε χαλαρά περίπου 10 με 15 λεπτά και περάσαμε την γέφυρα που οδηγεί στο νησί Riddarholmen.Riddarholmen σημαίνει κατά λέξη το νησί του Ιππότη.

Στο νησί θα δείτε το παλάτι Svealand, υπέροχα κυβερνητικά και κτήρια του ανωτάτου δικαστηρίου αλλά και την Riddarholmskyrkan ή την Εκκλησία Riddarholm. Χτίστηκε τα τέλη του 13 ου αιώνα από Φραγκισκανούς μοναχούς και σήμερα δεν λειτουργεί σαν εκκλησια αλλά είναι ο χώρος ταφής βασιλιάδων, ο τελευταίος τάφηκε εδώ το 1920 και πρόκειται για τον Magnus Ladulas. Δυστυχώς την βρήκαμε κλειδωμένη και δεν μπήκαμε στο εσωτερικό της το οποίο όμως είναι επισκέψιμο.

Είναι ένα μικρό και πολύ ήσυχο νησί για βόλτα για να δείτε την όμορφη αρχιτεκτονική των κτηρίων που βρίσκονται εδώ αλλά την θέα στην θάλασσα και το δημαρχείο.

Stockholm City Hall

Το Δημαρχείο βρίσκεται στην ανατολική άκρη του νησιού Kungsholmen. Λειτουργεί από το 1923, κτίστηκε από τον αρχιτέκτονα Ragnar Östbergμε με κόκκινα τούβλα γνωστά ως "munktegel" (τούβλο των μοναχών) επειδή με τέτοια τούβλα χτίστηκαν πολλά μοναστήρια και εκκλησίες. Στεγάζει γραφεία και αίθουσες συνεδρίων, καθώς και αίθουσες τελετών, καθώς και το πολυτελές εστιατόριο Stadshuskällaren, όπου δίνεται το γεύμα μετά τις απονομές των βραβείων Nobel. Μην με ρωτήσετε για τιμές, δεν έχω παραβρεθεί σε τελετή βραβείων ακόμη... αλλά ξέρω ότι στις 10 Δεκέμβρη κάθε χρόνο, ότι το εστιατόριο είναι κλειστό για το ευρύ κοινό λόγω της απονομής των βραβείων. Εσείς κάντε ένα πέρασμα από το πολυτελές εστιατόριο για να δείτε τις θολωτές αίθουσες με την όμορφη διακόσμηση και ποιος ξέρει ίσως είσαστε τυχεροί και έχει κάποιο οικονομικό μπουφέ για να καθίσετε και να φάτε. Εμείς το επισκεφτήκαμε, είχε ήδη βάλει τα γιορτινά του, είχε μπουφέ αλλά δεν βρήκαμε τραπέζι για να καθίσουμε. https://www.facebook.com/stadshuskallaren

Στο City Hall πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε μια επίσκεψη στην Χρυσή Αίθουσα - Gyllene Salen - περιέχει περισσότερα από 18 εκατομμύρια ψηφιδωτά κομμάτια από γυαλί και πραγματικό χρυσό, εδώ γίνονται και οι απονομές των βραβείων Nobel. H ξενάγηση στον χώρο γίνεται οργανωμένα και με είσοδο 8 ευρώ, εισιτήρια μπορείτε να αγοράσετε από το κατάστημα δώρων που υπάρχει στην είσοδο του Δημαρχείου. Δυστυχώς την ήμερα και την ώρα που βρεθήκαμε εμείς εδώ γινόταν μια εκδήλωση και δεν καταφέραμε να την επισκεφτούμε.

Έτσι περιοριστήκαμε σε βόλτες, στους εξωτερικούς χώρους του κτηρίου, στις αυλές του, το αίθριο αλλά και στους κήπους δίπλα στην θάλασσα, με τα αγάλματα.

Θαυμάσαμε τις σκεπές του κτιρίου με τα περίτεχνα σχέδια και τις κορυφές τους  άλλα και τον πύργο ύψους 106 μέτρων από τον οποίο αν θέλεις να έχεις μια υπέροχη πανοραμική θέα, μπορείς να τον ανέβεις από τα σκαλιά ή να χρησιμοποιήσεις το ασανσερ. Δεν τον βρήκαμε ανοιχτό γιατί λειτουργεί από 1 Μάιου μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου.

Από αρχιτεκτονικής άποψης είναι ένα ενδιαφέρον κτήριο και κάποια μέρη του, μου θύμισαν βενετσιάνικα κτίρια.

Φτάσαμε μέχρι το χρυσό άγαλμα στην εξωτερική πλευρά του κτηρίου, που μας έκανε εντύπωση από μακρυά, ερχόμενοι προς το Δημαρχείο, πρόκειται για ένα επιχρυσωμένο τάφο του Σουηδού πολιτικού υπουργού Birger Jarl του 13ου αιώνα.

Συμβουλή-Αν βρεθείτε στους εξωτερικούς χώρους χειμώνα φροντίστε να είσαστε ντυμένοι με ρούχα που θα σας ζεσταίνουν, το κρύο και η υγρασία είναι το κάτι άλλο.

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ https://international.stockholm.se/the-city-hall/

Fotografiska Stockholm

Απέναντι από την Galma Stan βρίσκεται το μουσείο φωτογραφίας στην Στοκχόλμη, αυτό το μουσείο ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μένα. Πρώτον γιατί ως λάτρης της φωτογραφικής τέχνης είδα υπέροχες εκθέσεις με μοναδικές φωτογραφίες, ιδιαίτερες τεχνικές και θέματα και δεύτερον ως λάτρης των ταξιδίων είδα τις καλύτερες ταξιδιωτικές φωτογραφίες που έχω δει μέχρι σήμερα....και φυσικά ουδεμιά σχέση έχουν με αυτές που ανεβάζουμε όλοι εμείς καθημερινά στα social media ακόμη και από τα ταξίδια μας....αφού εδώ οι φωτογραφίες είναι έργα των πιο διάσημων φωτογράφων του κόσμου.

Το μουσείο Φωτογραφίας άνοιξε τις πύλες του για το κοινό τον Μάιο του 2010, βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την παλιά πόλη και έχει μια σχετική ταλαιπωρία και κανένα ενδιαφέρον μέχρι να φτάσεις έως εκεί με τα πόδια λόγω των έργων ανάπλασης που γίνονται στην περιοχή.

Στεγάζεται σε ένα κτίριο δίπλα στην λιμνοθάλασσα, πρώην τελωνείο, κτισμένο με κόκκινα τούβλα που χρονολογείται από το 1906 και σχεδιάστηκε από τον Ferdinand Boberg. Εσωτερικά είναι ανακαινισμένο και φιλοξενεί περιοδικές εκθέσεις καλλιτεχνών, ενώ στον τελευταίο όροφο λειτουργεί ένα υπέροχο restaurant και καφέ όπου εκτός από το υπέροχο περιβάλλον και την ποιότητα των φαγητών του, μπορείτε να έχετε μια υπέροχη θέα, απέναντι στην παλιά πόλη. Στο ισόγειο θα βρείτε ένα ενδιαφέρον κατάστημα με αναμνηστικά, βιβλία και άλλα είδη σχετικά με την τέχνη της φωτογραφίας.

Το εισιτήριο στοιχίζει 165 SEK ίσως το πιο ακριβό που πληρώσαμε σε μουσείο αλλά αξίζει τα λεφτά του. Συμπεριλαμβάνεται στην stockhom pass με δωρεάν είσοδο. Υπολογίστε χαλαρά μια περιήγηση 2-3 ώρες.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ https://www.fotografiska.com/

Αλλάζουμε γειτονιά πάμε στο νησί Djurgarden, για να βρεθούμε σε άλλα ενδιαφέροντα μουσεία.

V
asa museum, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μουσεία της Στοκχόλμης που μπορείτε να δείτε είναι το πολεμικό πλοίο VASA που βυθίστηκε το 1628 στο παρθενικό του ταξίδι, αφού ταξίδεψε μια απόσταση μόνο 1300 μέτρων από το λιμάνι που εξέπλευσε, ο λόγος αστείος αφού το φόρτωσαν με περισσότερα και μεγάλα κανόνια από αυτά που μπορούσε να αντέξει και μάλιστα από την μια πλευρά!!! Βρισκόταν βυθισμένο στο νερό για 333 χρόνια μέχρι που ο Αnders Franzen το ανακάλυψε και το 1961 και αφού ανασύρθηκε και αποκαταστάθηκε μπορείτε να το δείτε σήμερα στο μουσείο. Θα δείτε επίσης κανόνια, πολλά αντικείμενα και εργαλεία αλλά και πληροφορίες για την βύθιση και την αποκατάσταση του. Ενδιαφέρον μουσείο υπολογίστε ότι θα χρειαστείτε ένα 2ωρο για την περιήγηση σας. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ https://www.vasamuseet.se/en

Στην ίδια περιοχή που βρίσκεται το Vasa museum, θα βρείτε και θα επισκεφτείτε το ενδιαφέρον Nordiska museet. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό κτίριο που φιλοξενεί εκθέματα από τα παλαιότερα χρόνια (1520) έως και σήμερα της καθημερινής ζωής των Σουηδών. Εδώ μπορείτε να δείτε ενδυμασίες, κοσμήματα, παιχνίδια, έπιπλα, σερβίτσια, καθημερινές σκηνές από την ζωή των Σκανδιναβών αλλά και πως γιορτάζουν τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, πως ετοιμάζουν τα φαγητά και τα γλυκά τους τους, τα πασχαλινά αυγά, πως στρώνουν το τραπέζι τους στις γιορτές και τα φεστιβάλ και γενικά ότι έχει σχέση με τα έθιμα και τος παραδόσεις τους.

Το μουσείο ιδρύθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα από τον Artur Hazelius , ο οποίος ίδρυσε επίσης το υπαίθριο μουσείο Skansen.

Μπορείτε να επισκεφτείτε το Nordiska museet, αν έχετε την STOCKHOLM PASS σε συνδυασμό με άλλα μουσεία ή να πληρώσετε εισιτήριο σε SEK.
Θεωρώ ότι αξίζει τον κόπο μια επίσκεψη εδώ, θα χρειαστείτε τουλάχιστον 2 ώρες για να το δείτε στα γρήγορα και αν είσαστε λάτρης τέτοιων μουσείων περισσότερες ώρες μέχρι να το εξαντλήσετε.

Τα δύο παραπάνω μουσεία βρίσκονται στο νησί Djurgarden, στην οδό Djurgardsvagen 6-16 και θα φτάσετε μέχρι εδώ με το λεωφορείο το τραμ ή το μετρό. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ https://www.nordiskamuseet.se/en

Άλλα αξιοθέατα στην περιοχή που μπορείτε να επισκεφτείτε είναι το Abba museum , το biologiska museet, το
Παιδικό Μουσείο της Στοκχόλμης Junibacken κλπ

Βόλτες στο νησί SKEPPSHOLMEN

Απέναντι από το βασιλικό παλάτι περπατώντας σε μια όμορφη περιοχή και περνώντας τις γέφυρες και το κανάλι θα βρεθείτε στο νησί SKEPPSHOLMEN για να επισκεφτείτε το ενδιαφέρον μουσείο Μοντέρνας Τέχνης ,το Νational museum,το Östasiatiska Muséet και πολλά ακόμη μουσεία και αξιοθέατα, αλλά μπορείτε να κάνετε μια σταση και στο Grand Hotel ένα πολυτελέστατο ξενοδοχείο 5 αστέρων που βρίσκεται εδώ από το  από το 1874,  και αφού δύσκολα μπορούμε να μείνουμε εδώ,  επισκεφτείτε το και εσείς, για να πείτε ένα τσάι ή καφέ και από τα παράθυρά του μπορείτε να έχετε την καλύτερη θέα. Κατά την διάρκεια της βόλτας σας, επιλέξτε να περπατήσετε κατά μήκος της θάλασσας και περνώντας τις γέφυρες, θα έχετε καταπληκτική θέα στην απέναντι όχθη, με θέα το παλάτι και την παλιά πόλη . Επιλέξτε την ώρα που αρχίζει να σκοτεινιάζει (και αν είναι χειμώνας πιστέψτε με σκοτεινιάζει πολύ νωρίς από τις 3,30) και απολαύστε την πόλη την ώρα που αρχίζουν να ανάβουν τα φώτα της. Βρέθηκα εδώ τέλη Νοέμβρη και ήδη είχαν αρχίσει να στολίζουν για τα Χριστούγεννα οπότε καταλαβαίνεται την μαγεία... Φωτογραφίστε προς την παλιά πόλη και το παλιό ιστιοφόρο του Chapman, που σήμερα λειτουργεί σαν ξενώνας, με φόντο τις βασιλικές κορώνες που διακοσμούν τις γέφυρες.

ΜODERNA MUSEET

Το μουσείο σύγχρονης τέχνης στην Στοκχόλμη αξίζει μια επίσκεψη για όσους αγαπούν την τέχνη και τον πολιτισμό. Βρίσκεται στο νησί Skeppsholmen και άνοιξε το 1958.

Το μουσείο έχει από τις πιο σημαντικές συλλογές έργων μοντέρνας τέχνης στην Ευρώπη (από Σουηδούς, Ευρωπαίους αλλά και παγκόσμια γνωστούς καλλιτέχνες) και η είσοδος για τις αίθουσες που επισκεφτήκαμε στο ισόγειο ήταν free. Κάποιες άλλες αίθουσες με εκθέσεις είχαν εισιτήριο αλλά δεν ασχοληθήκαμε περισσότερο. Μας κάλυψαν όλα όσα είδαμε. Έργα όπως του Pablo Picasso, του Ηerni Matisse, της Dorothea Tanning της Niki de Saint Phalle και άλλων διάσημων καλλιτεχνών μας ενθουσίασαν. Έργα της Niki de Saint Phalle θα δείτε στον προαύλιο χώρο πηγαίνοντας στο μουσείο. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ https://www.modernamuseet.se/stockholm/en/

Brunkeberg Tunnel

Στις διαδρομές μας ανακαλύψαμε το  Brunkeberg Tunnel, πρέπει και εσείς να διανύσετε οπωσδήποτε την σήραγγα Brunkeberg μήκους 231 μέτρων, εμείς την ανακαλύψαμε χάρη στο gps επειδή μας έβγαζε κατευθείαν στο ξενοδοχείο, ένα βράδυ που έβρεχε πολύ και έπρεπε να προστατευτούμε. Η σήραγγα ανοίχτηκε το 1886 για τους πεζούς αλλά και τους ποδηλάτες και σου επιτρέπει να κυκλοφορείς δροσερά το καλοκαίρι και να μην κρυώνεις τον χειμώνα. Προσοχή στα ποδήλατα.

Πολλά ακόμη αξιοθέατα θα ανακαλύψετε όπως και εμείς στις βόλτες σας, στην πόλη της Στοκχόλμης όπως η πλατεία Sergels torg, η μεγαλύτερη κεντρική πλατεία της πόλης με χαρακτηριστικό το συντριβάνι με τον  γυάλινο οβελίσκο που το βράδυ φωτίζεται υπέροχα  και τα πολλα επίπεδα της.

Άλλη ενδιαφέρουσα πλατεία, η Hötorget  ή  Haymarket, όπου βρίσκεται και το ενδιαφέρον κτήριο  ROYAL CONCERT HALL δηλαδή η αίθουσα συναυλιών της Στοκχόλμης. Έχει ενδιαφέρον σαν κτήριο για το υπέροχο μπλε-ραφ χρώμα αλλά και από αρχιτεκτονικής άποψης γιατί ενώ πρόκειται για ένα νεοκλασικό κτίσμα με σκανδιναβικές επιρροές, στην ουσία μοιάζει με ελληνικό ναό με 10 κολόνες κορινθιακού ρυθμού . Άνοιξε το 1926, είναι το Μέγαρο Μουσικής και  το σπίτι της Βασιλικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Στοκχόλμης. Ακριβώς μπροστά του, βρίσκεται ένα χάλκινο σύμπλεγμα αγαλμάτων το Orpheus statue του γλύπτη Carl Milles που φιλοτέχνησε το 1936.
Στην πλατεία, κατά τη διάρκεια της ημέρας λειτουργεί υπαίθρια αγορά οπωροκηπευτικών,φρούτων και λουλουδιών, εδώ βρήκα τα πιο ακριβά κάστανα που τα πουλούσαν 12 ευρώ το κιλό! Ζήλεψα όμως τα φρέσκα φρούτα του δάσους και τα χριστουγεννιάτικα στεφάνια τους .

Τριγύρω μπορείς να βρεις τον μεγαλύτερο κινηματογράφο της πόλης γνωστό σαν filmstaden Sergel, πολυώροφα κτήρια που στεγάζουν καταστήματα, ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφέ.

Άλλο ενδιαφέρον κτήριο που συναντήσαμε στις βόλτες μας, το Kungliga Dramatiska Teatern, το Το Βασιλικό Δραματικό Θέατρο, ιδρύθηκε το 1788, ενώ το Art Nouveau κτήριο που το φιλοξενεί από το 1908, ντύθηκε  με λευκό μάρμαρο και κτίστηκε όχι με κρατική χρηματοδότηση αλλά με λαχειοφόρες αγορές! Φιλοξενεί στους χώρους του περίπου 1000 συναυλίες ετησίως και διαθέτει 8 αίθουσες. Αξίζει μια βόλτα έστω και απ΄ έξω για να το θαυμάσεις , ακόμη και το βράδυ που είναι όμορφα φωτισμένο αλλά τι καλύτερο από το να παρακολουθήσει κάποιος μια παράσταση εκεί.  Εδώ διετέλεσε διευθυντής από το 1960 έως το 1966,  ο γνωστός Ingmar Bergman. Κάντε βόλτες στην γύρω περιοχή, αξιζει!

Άλλη μια ενδιαφέρουσα πλατεία για βόλτες και ενδιαφέροντα αξιοθέατα είναι η πλατεία Gustav Adolf, μια σταση για να δούμε την Βασιλική Όπερα (Kungliga Operan) που βρίσκεται εδώ από το 1898. Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε μια όπερα ή μια παράσταση μπαλέτου.

Ακριβώς πίσω από την όπερα, η JAKOBS KYRKA η εκκλησία του Αγίου Ιακώβου, ντυμένη με κόκκινο χρώμα και πράσινες χάλκινες στέγες και τρούλους, έχει ένα ενδιαφέρον αρχιτεκτονικό  στυλ που μπλέκει το γοτθικό και  το αναγεννησιακό στυλ αλλά και το μπαρόκ. Λένε ότι ο άγιος Ιάκωβος είναι ο  πολιούχος των ταξιδιωτών. Του αξιζει ένα κεράκι τι λέτε??

Συνεχίστε την βόλτα στο πάρκο KUNGSTRÄDGÅRDEN, εμείς απολαύσαμε την βόλτα μας  στο πάρκο παρά το υπερβολικό κρύο, είχε αρχίσει ήδη να ετοιμάζεται για τα Χριστούγεννα με φωτισμένα δένδρα και διακοσμήσεις αλλά και το παγοδρόμιο και όλα έγιναν πιο όμορφα.
Εδώ σας δίνω έναν αναλυτικό κατάλογο με τα πιο σημαντικά αξιοθέατα στην Στοκχόλμη και κάποια αλλά must do και τις τιμές εισιτήριων και αρκετά tips.

Attraction /Entry price (11-2019)
Hop On Hop Off Bus & Boat Tours /SEK 560

Butterfly House Haga Ocean /SEK 190
SkyView /SEK 160
Stockholm Panorama Tour /SEK 330

Εσείς αποφασίστε ποια σας ενδιαφέρουν περισσότερο γιατί οι τιμές τους είναι ακριβές γενικά, μήπως τι είναι φτηνό εδώ !!! και φυσικά εξαρτάται και από την εποχή που θα βρεθείτε στην Στοκχόλμη, για παράδειγμα ενώ φτάσαμε στο Scansen Open-air Museum για να το επισκεφτούμε, επειδή έβρεχε καταρρακτωδώς, αποφασίσαμε να μην μπούμε αφού πρόκειται για έναν ανοιχτό χώρο, με ενδιαφέροντα όμως εκθέματα, γιατί και θα κρυώναμε και θα βρεχόμασταν και δεν θα μέναμε ευχαριστημένοι κάτω από τέτοιες συνθήκες, προτιμήσαμε να πάρουμε το τοπικό πλοιάριο που μας σύστησε μια ντόπια κυρία και να δούμε την Στοκχόλμη και από την θάλασσα (διαδρομή
Djurgarden Gröna Lund  - Gamla Stan) χρησιμοποιήσαμε την ημερησία κάρτα διαδρόμων για όλα τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας που την πληρώσαμε 155sek, αποφεύγοντας έτσι να κάνουμε ένα μικρό boat tour, (που τον χειμώνα κάνει μια μικρή διαδρομή, ενώ το καλοκαίρι μεγαλύτερη).

Επίσης αν μείνετε μέρες στην Στοκχόλμη δείτε στα επίσημα site των μουσείων ποιες ημέρες και ώρες είναι δωρεάν η είσοδος και επίσης προσέξτε τις ώρες που κλείνουν και μην ξεχνάτε ότι στον βορρά νυχτώνει πολύ νωρίς ενώ αντίθετα το καλοκαιράκι αργά.

Φυσικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την Stockholm Pass για εξοικονόμηση χρημάτων συνδυάζοντας μεταφορές, μουσεία και κάποια εστιατόρια. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ https://www.stockholmpass.com/what-you-get/

Η Σουηδία όπως μας είπαν οι άνθρωποι που μιλήσαμε μαζί τους είναι μια ανοιχτή χώρα και δέχονται εύκολα ότι νέο συμβαίνει στον κόσμο. Είναι ανοιχτοί στους μετανάστες, στους gay και γενικά σ ότι αποτελεί ταμπού για άλλους λαούς.

Στην Σουηδία μένουν αρκετοί Ελληνες και ειδικά τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός τους, όπως μας ενημέρωσε ο Γιάννης ο οποίος έχει  τυροπιτάδικο σε κεντρικό δρόμο της πόλης και τον έφερε εδώ η κρίση και φυσικά δεν σκέφτεται να επιστρέψει στην Ελλάδα. Δουλεύει και τον προτιμούν οι Ελληνες αλλά και οι Σουηδοί οι οποίοι αγοράζουν εκτός από τις καταπληκτικες πίτες του (δοκίμασα τυρόπιτα) και τις σαλάτες του. Στο διπλανό μας τραπέζι γνωρίσαμε την Αννυ μια κοπελα από την βόρεια Ήπειρο που μαζί με τον Αλβανό άνδρα της μένουν τα τελευταία χρονιά εδώ και εργάζονται (αφού έκαναν ένα πέρασμα πριν και από την Ελλάδα), όμως τώρα επειδή εγκυμονεί παίρνει επίδομα και περιμένει να γίνει μανούλα, αλλά όπως μας είπε θα συνεχίσει να παίρνει τα επιδόματα και μετά. Και εδώ τα επιδόματα δίνονται σε πολλες κατηγορίες του πληθυσμού και μάλιστα μας είπαν ότι οι περισσοτεροι δουλεύουν λίγο καιρό και μετά παίρνουν επίδομα και φεύγουν για άλλη χώρα ή οι ντόπιοι προτιμούν πιο θερμά κλίματα για διακοπές πχ στην Ταϊλάνδη. Μερικά πράγματα δεν αλλάζουν στον κόσμο. Φυσικά τα τελευταία χρόνια η ανεργία αρχίζει να ανησυχεί τους Σουηδούς ενώ οι Νεοναζί αρχίζουν να κάνουν την παρουσία τους πιο αισθητή.

Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι οι περισσότεροι μιλούν Αγγλικά και μάλιστα πολύ καλά, είναι εξυπηρετικοί, χαμογελαστοί και πρόθυμοι να σε βοηθήσουν και να σου δώσουν ότι πληροφορία θέλεις, θα ασχοληθούν μαζί σου μέχρι να βρεθεί η επιθυμητή λύση.

Τα εμφιαλωμένα νερά δεν είναι απαραίτητα γιατί τόσα τρεχούμενα νερά, από λίμνες, ποτάμια, βουνά και πηγές που υπάρχουν στην περιοχή δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα στην ποιότητα του. Μπορεί να είναι η πρώτη φορά σε ταξίδι που χρησιμοποίησα νερό βρύσης, χωρίς κανένα πρόβλημα.

Η Στοκχόλμη είναι μια πόλη εύκολη για να περιηγηθείτε, διαθέτει πολύ καλό συγκοινωνιακό δίκτυο. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς σας μεταφέρουν σε οποία περιοχή επιθυμείτε με λεωφορείο, μετρό, τραμ ή πλοιάριο. Τα δρομολόγια είναι τακτικά και έτσι δεν χρειάζεται να περιμένετε πολύ ώρα στην στάση, ενώ υπάρχουν πινάκες πχ στα λεωφορεια που σου δείχνουν την επόμενη σταση. Μπορείτε να αγοράσετε εισιτήρια από εδώ κατεβάζοντας την εφαρμογή στο κινητό σας και αγοράζοντας εισιτήριο για κάθε διαδρομή που θα κάνετε και στοιχίζει γύρω στα 4,5 ευρώ και το εισιτήριο ισχύει για 3 τέταρτα περίπου. Να θυμάστε ότι δεν εκδίδονται εισιτήρια επάνω στα μεταφορικά μέσα. Εμείς αγοράσαμε μια ημερησία κάρτα 24 ωρών στα 155 sek από το γκισέ του κεντρικού σταθμού και την χρησιμοποιήσαμε για μια ημέρα, σε όλα τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας.

Το μετρό της  Στοκχόλμης - Tunnelbana στα σουηδικά, είναι πραγματικά ένα μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη.  Καλλιτέχνες άρχισαν το 1957 να δίνουν χρώμα στους υπόγειους σταθμούς του μετρό και σήμερα δεν υπάρχει περίπτωση να μην διαθέσεις χρόνο για να επισκεφτείς ,έστω και τους πιο σημαντικούς και να δεις τη ζωγραφική στα ανάγλυφα βράχια του, υπέροχα φωτισμένα σημεία, κολόνες, μπαλκόνια κτηρίων και αγάλματα κ.α.

(θα σας κάνω χωριστή ανάρτηση με πλούσιο φωτογραφικό υλικό για το μετρό της  Στοκχόλμης). Αξίζει να επισκεφτείτε τους σταθμούς  Τ-Centralen, Kungstragarden, Solna Centrum κλπ (δείτε εδώ https://maria-tsil.blogspot.com/2020/02/subway-art-in-stockholm.html)

Γενική διαπίστωση στις περιοχές που περπατήσαμε είναι ότι η  Στοκχόλμη είναι μια από τις πιο καθαρές πόλεις της Ευρώπης. Δεν ξέρω πως το καταφέρνουν άλλα σίγουρα μπορούν να δώσουν μαθήματα καθαριότητας και  σ άλλους λαούς.

Επίσης με εξέπληξε ευχάριστα το γεγονός ότι στους δρόμους κυκλοφορούν καλοντυμένοι άνθρωποι, οι  περισσότερες γυναίκες με απλά χτενισμένα και ξανθά μαλλιά, χωρίς τις υπερβολές που βλέπεις αλλού, ονόματα δεν λέμε. Όμως στην πλειονότητα τους  είναι ντυμένοι στα μαύρα, σπάνια βλέπεις χρώματα. Μαύρα μπουφάν, καλσόν,παπούτσια,παντελόνια μια μαυρίλα γενικά στο ντύσιμο...αλλά και στον καιρό που συναντήσαμε....

Μετά τις δουλειές τους, την ώρα που σχολάνε αφιερώνουν χρόνο για να βρεθούνε με τους φίλους τους για έναν καφέ, ένα κρασί μια μπύρα και κουβεντούλα και έμαθα ότι τα σαββατοκύριακα το ρίχνουν έξω μέχρι τελικής πτώσεως.

Γενικά η αγορά της Στοκχόλμης είναι πολύ καλή με πολλά και ενδιαφέροντα καταστήματα. Επειδή γενικά τα ψώνια δεν με ενδιαφέρουν στα ταξίδια μου θα σας αναφέρω ενδεικτικά κάποια καταστήματα που επισκέφτηκα από περιέργεια και για να δω τι έχουν και να πάρω μια γεύση από τις τιμές τους που ήταν ακριβές για τα δικά μου δεδομένα. Γνωστό πολυκατάστημα για ακριβά όμως γούστα, με υψηλής ποιότητας προϊόντα και μεγάλα brand από τον κόσμο της μόδας, των καλλυντικών και πολλα άλλα, το
Nordiska Kompaniet (NK), περισσότερο με εντυπωσίασε η είσοδος του, που ντύθηκε στα γιορτινά για να υποδεχθεί τους πελάτες ενόψει των γιορτών των Χριστουγέννων παρά οι απλησίαστες τιμές του. Άλλο ενδιαφέρον κατάστημα είναι το Ahlens City το μεγαλύτερο πολυκατάστημα της πόλης με καλές τιμές.

Στα δικά μου μέτρα και σταθμά τα H&M πολυκαταστήματα που ίσως ξέρετε ότι είναι σουηδικά όπως και τα γνωστά μας ΙΚΕΑ.

Πρεσβεία Στοκχόλμης
Ταχυδρομική διεύθυνση: P.O. Box 55565, 102 04 Stockholm, Sweden
Διεύθυνση επισκέψεων: Kommendörsgatan 16, 114 48 Stockholm (2ος όροφος)
Ηλεκτρονική διεύθυνση: info.stockholm@mfa.gr
Ιστοχώρος: https://www.mfa.gr/stockholm

Τηλέφωνο: 0046 (0)8 54566010
Fax: 0046 (0)8 54566020
Πρέσβυς: Ανδρέας Φρυγανάς – ΠΥΑ

Διαφ. Ώρας: -1h

Γλώσσα Σουηδικά

Πολίτευμα Βασιλευόμενη δημοκρατία

Νόμισμα SEK Κορόνες Σουηδίας (κάντε ανταλλαγή τα ευρώ σε κορόνες σ ένα ανταλλακτήριο.  Μπορείτε όμως να κάνετε  τις συναλλαγές σας  με κάρτα, σε πολλα καταστήματα και μουσεία, μάλιστα σε κάποια δέχονται μόνο κάρτες και καθόλου μετρητά. Η ισοτιμία  1 (Ευρώ) σε 10,52 (σουηδική κορόνα) (23-1-20).
Μόνη εξαιρεση το καφέ του αεροδρομίου (στην επιστροφή μας)  δεν δέχονταν κάρτα αλλά ζητούσαν μετρητά για πιούμε καφέ και φυσικά δεν ήπιαμε γιατί ξοδέψαμε όλες τις κορόνες μας.

Ταξιδέψτε με την ταυτότητα σας, δεν χρειαζόσαστε διαβατήριο, είσαστε στην Ευρώπη, προσωπικα προτιμώ να ταξιδεύω πάντα με το διαβατήριο μου.

ΠΟΥ ΘΑ ΦΑΤΕ

Το κόστος ζωής στην Σουηδία είναι ακριβό για τα δικά μας δεδομένα. Όμως οι τιμές στο φαγητό είναι για όλα τα βαλάντια και σίγουρα θα ενθουσιαστείτε δοκιμάζοντας τοπικές γεύσεις θα δοκιμάσετε θαλασσινά, ψάρια κυρίως ρέγγα και σολωμό αλλά και κρέατα τα γνωστά σ εμάς (μοσχάρι, κοτόπουλο κλπ) αλλά και πιο πιο ιδιαίτερα όπως το κρέας αρκούδας, ελαφιού, ταράνδου. Θα επιλέξετε εστιατόρια ανάλογα με τα δικό σας buget και την γευστική σας διάθεση.

Μια καλή λύση για να δοκιμάσετε σουηδικά φαγητά είναι το Saluhall Östermalm. Το αρχικό κτήριο που άνοιξε το 1888 βρίσκεται σήμερα σε ανακαίνιση αλλά ακριβως απέναντι υπάρχει μια τεράστια αίθουσα οπού μπορείς να βρεις μαγαζιά με τοπικά προϊόντα, ποικιλίες ψαριών και θαλασσινών, κρέατα, ζυμαρικά, κεφτεδάκια, σαλάτες και γλυκά για να αγοράσεις και να μαγειρέψεις σπίτι σου ή έτοιμα φαγητά για να τα πάρεις σπίτι σου αλλά και χώρους για να καθίσεις  και να δοκιμάσεις  διάφορες γεύσεις. Φρόντισε να έχεις χρόνο και υπομονή γιατί μπορεί να μην βρεις εύκολα τραπέζι να καθίσεις. Οι τιμές είναι για όλα τα βαλάντια ανάλογα με την επιλογή. Πάρε μια ιδέα από τα ταμπελάκια στις φωτογραφίες μου και από το site https://www.ostermalmshallen.se/

Αν δεν βρεις να καθίσεις και πεινάς πολύ, ακριβώς έξω από το κτήριο υπάρχει μια καντίνα με ντονέρ όποτε πήγαινε εκεί για να απολαύσεις ένα γύρο με πίτα.

Στην περιοχή θα βρεις πολλα εστιατόρια για όλα τα γούστα, θα σας πρότεινα να ψάξετε  εστιατόρια με μπουφέ όπου με χαμηλό κόστος περίπου 10 ευρώ μπορείτε να έχετε ένα πλήρες γεύμα με σαλάτες, φαγητό και γλυκά με γνώστες ευρωπαϊκές γεύσεις αλλά αν σας αρέσουν και οι πιο έθνικ κουζίνες, σίγουρα θα βρείτε και από αυτές.  Απολαύσαμε κινέζικο γεύμα και κινεζική μπύρα, σε κινέζικο εστιατόριο με μπουφέ με μεγάλη ποικιλία γεύσεων και φαγητών, με 11 ευρώ.

Must στην Στοκχόλμη είναι να δοκιμάσεις ρέγγα και για εμάς που ψάχνουμε και οικονομικές τοπικές γεύσεις ανακαλύψαμε μετά από αρκετό περπάτημα γιατί δώσαμε λάθος οδηγίες στο gps, την γνωστή καντίνα με τις ρέγγες δίπλα στην παλιά πόλη.
Nystekt Stromming η επωνυμία της καντίνας που θα την δοκιμάσετε. Μπορεί να συναντήσεις ουρές ανθρώπων που έχουν την ίδια ιδέα με σένα για να την δοκιμάσουν αλλά εμείς είμαστε τυχεροί και εξυπηρετηθήκαμε πρώτοι και γρήγορα. Παστή ρέγγα με κράκερ σίκαλης το must και διάφορες παραλλαγες σε ιδιαίτερα σάντουιτς με σαλάτα  και πουρέ. Αξίζει ένα πέρασμα από εδώ, είτε την πάρετε στο χέρι να την φάτε ,είτε βρείτε να καθίσετε στα τραπεζάκια, δεν θα το μετανιώσετε σας το λέω εγώ που δεν είμαι τόσο φαν των θαλασσινών ...... αν θυμάμαι καλά η ακριβότερη μερίδα στοίχισε 80 sek.

Στην Σουηδία αγαπάνε πολύ τον καφέ και αφιερώνουν χρόνο κάθε μέρα, ώρα με τους φίλους για την αγαπημένη συνήθεια τους που την ονομάζουν FIKA. Ένας καφές 'η ένα τσάι με την συνοδεία ενός γλυκού, ευκαιρία να δοκιμάσετε ένα Kanelbullar δηλαδή ένα κουλούρι κανέλας, για να κάνετε κουβέντα με τους φίλους σας, να ξεκουραστείτε αλλά και να παρακολουθήσετε και να μπείτε στο πνεύμα και στην φιλοσοφία των Σουηδών.Στην Στοκχόλμη θα δοκιμάσετε αρκετά αρτοσκευάσματα με κανέλα, σαφράν, γλυκά με σοκολάτα, κρέμες και φρούτα του δάσους, όλα σχεδόν άγλυκα.

Στο εξωτερικό δεν μπορώ να αντισταθώ στα Ιταλικά εστιατόρια και όταν βρίσκω την αγαπημένη αλυσίδα Vapiano, φυσικά τρώω την μακαρονάδα μου χωρίς δεύτερη σκέψη, έτσι και στην Στοκχόλμη τίμησα την πίτσα άλλα και μια μακαρονάδα με μπουκιές κοτόπουλου. Μια μακαρονάδα και μια μπίρα στοίχισαν περίπου 25 ευρώ και πίτσα πήρα δωρεάν για να δοκιμάσω από το μπαρ όπου σερβίρουν τις μπύρες.

Μια οικονομική λύση γύρω στα 8 ευρώ είναι τα burger στην αλυσίδα Max burger μπορείτε να παραγγείλετε στον αυτόματο πωλητή ή στα γκισέ με τους υπαλλήλους να καθίσετε και να τα απολαύσετε. Αφράτα, νόστιμα και χορταστικά. Και οι vegan δεν θα μείνουν νηστικοί στο  Max, αφού το μενού περιέχει και επιλογές για χορτοφάγους.

Τα IKEA φαντάζομαι ότι ξέρετε ότι είναι Σουηδικά και σίγουρα έχετε δοκιμάσει τα διάσημα κεφτεδάκια του. Ε δεν μπορείτε να φύγετε από την Στοκχόλμη και να μην  δοκιμάστε κεφτεδάκια (Köttbullar), υπάρχουν παντού και προτείνω να τα συνοδεύσετε με πουρέ πατάτας.

ΠΟΥ ΘΑ ΜΕΙΝΕΤΕ

Οι τιμές των ξενοδοχείων είναι σχετικά ακριβές από μια ερεύνα που κάναμε όπως σας ανέφερα και στην αρχή. Για πιο οικονομικές λύσεις θα σας προτείνω το hostel birka όπου μείναμε και εμείς, χωρίς να έχει κάτι ιδιαίτερο όμως, αλλά σε πολύ βολικό και κεντρικό σημείο, το πιο γνωστό σε ταξιδιώτες Hostel Generator αλλά  μπορείτε να αναζητήσετε ένα διαμέρισμα μέσω της Airbnb στη Στοκχόλμη καθώς και τα πλωτά ξενοδοχεία για μια διαφορετική εμπειρία.  Τα hostels αποτελούν εναλλακτική και οικονομική λύση αντί να κλείσετε ξενοδοχείο αλλά μην περιμένετε τις ανάλογες παροχές σε καμμία περίπτωση. Κατάλυμα κλείσαμε μέσω της εφαρμογής booking.com

ΤΙ ΑΛΛΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΤΗΝ ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ

Προσπάθησα με την ανάρτησή μου να σας δείξω ότι πιο σημαντικό είδα και έκανα αυτές τις 36 ώρες στην Στοκχόλμη, σίγουρα  υπάρχουν πολύ περισσότερα να δει και να κάνει κάποιος που πάει πρώτη φορά στην Στοκχόλμη, ίσως αν αφήνατε ένα σχόλιο, θα βοηθήσουμε τους μελλοντικούς επισκέπτες της στις περιηγήσεις τους.